jemput semua..

saye menjemput anda semua ke blog saye.. dengan alah mengalu- alukan..

Isnin, 23 November 2009

pasta n rice





pasta dan beras merupakan makanan rutin di dunia. tidak dinafikan tiada manusia yg tidak pernah mengambil kedua - dua makanan ini. ini menandakan kedua - duanya ada diseliruh dunia. disini saya akan mendifikasikan kedua - dua makanan rutin ini.

PASTA; pasta dalah makanan yg diperbuat daripada sirat gandum yang telah dikisar dan telah dicampurkan dengan telur dan sedikit rasa dr garam. pasta boleh dihasilkan dalam pelbagai bentuk bertujuan supaya bersesuaian dengan jenis masakan. pasta yg bersaiz kecik seperti makaroni, spiral, corge sesuai dibuat makanan seperti sup atau lebih basah.. bagi yg bersaiz panjang atau besar seperti spagetti, pasta, lasagna sesuai dimasah kering seperti alio, cheese baked, souses. pasta juga mengandungi kaborhidrat yang tingi dan mampu untuk mengenyangkan perut untuk jangka masa yg panjang.

BERAS; mkanan ini dipanggil nasi jika telah dimasak. nasi adalah satu makanan yang menpunyai kandungan kabohidrat yg tinggi. malah nasi juga menpunyai kandungan proten dan kandungan zat lain seperti glukosa, fat. pemilihan beras adalah yg amat penting untuk penjagaan kesihatan. beras menpunyai belbagai jenis. antaranya ialah jasmine, mongul. brasmattie. beras adlah makanan asia yg terpenting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan